Driedaagse live compassietraining | 3, 4 & 5 juni

Live training georganiseerd door Doctors4Doctors met Erik van den Brink

In een tijd als deze, getekend door de Covid 19-pandemie, hebben we meer dan ooit methoden nodig die ons helpen om te gaan met stress. Wanneer we mindfulness beoefenen leren we om bewust aanwezig te zijn bij het leven zoals het zich van moment tot moment aan ons voordoet. 

Maar hoe gaan we om met momenten die extra moeilijk en pijnlijk voor ons zijn, met de stressvolle uitdagingen waar we ons in de gezondheidszorg en ons persoonlijk leven steeds voor gesteld zien? Onze patiënten en wijzelf leven in een kwetsbaar bestaan waar tegenslag, ziekte, ouderdom, trauma en verlies van wat ons dierbaar is, nu eenmaal bijhoren. De sleutel is dat we niet alleen mindful leren zijn maar ook compassievol. Veel artsen zijn geneigd zichzelf buiten te sluiten van compassie. We oordelen streng over onszelf. We vinden dat we niet kwetsbaar mogen zijn, schamen ons voor eigen problemen en isoleren ons van anderen als we het moeilijk hebben. We luisteren naar een innerlijke criticus terwijl we een innerlijke helper nodig hebben. Artsen blijken bovengemiddeld kwetsbaar voor burnout, depressie en verslaving. Kunnen we wel goed voor onze patiënten zorgen als onze zelfzorg tekortschiet?

Praktische info
Live training met Erik van den Brink

Van donderdag 3 t.e.m. zaterdag 5 juni l do 14:00u t.e.m. za 17:00u

Koningsteen vzw | Oxdonkstraat 168, 1880 Kapelle-op-den-Bos

Dr. Erik van den Brink, psychiater

€600,- | Enkel voor leden

De accreditatie wordt aangevraagd

Programma
Donderdag  3 juni
  • 14: 00 – 15:00 inleiding in CGT kader  mindfulness en compassietraining
  • 15:00 – 16:00 Het evolutionaire perspectief: hoe ons brein en organisme is geëvolueerd om ons te helpen overleven.
  • 16:00 – 17:00  empathie, empathiemoeheid, versus compassie en mededogen
  • 17:00 – 18:00 oefensessie
  • 18:00 – 19:00  maaltijd
  • 19:00 – 21:00 het valideren van pijn en lijden

 

Vrijdag  4 juni
  • 09:00 – 11:30 Inzicht in de drie centrale emotieregulatiesystemen, het gevaar-, jaag- en zorg/kalmeringssysteem met oefensessie
  • 11:30 – 12:30 Tend & befriend: een vierde reactie op stress, naast fight, flight & freeze.
  • 12:30 – 14:00 Lunch
  • 14:00 – 16:30 Bestanddelen van zelf-compassie en antidota tegen zelfhaat, zelfisolatie & over-identificatie: respectievelijk self-kindness, common humanity & mindfulness.
  • 16:30 – 18:00 Oefeningen en toepassingsgebieden
  • 18:00 – 19:00 Dinner
  • 19:00 – 21:00 Hoe de emotieregulatiesystemen uit balans kunnen raken door invloeden van buitenaf, maar ook van binnenuit, bijvoorbeeld door schaamte, zelfkritiek en ‘de innerlijke criticus’.

 

Zaterdag  5 juni
  • 9:00 – 11:30 Hoe mentale voorstellingen de emotieregulatiesystemen kunnen beïnvloeden en hoe training in compassie en de ontwikkeling van een ‘innerlijke helper’ de balans helpen herstellen.
  • 11:30 – 12:30 Wat bijdraagt aan geluk : vriendelijkheid, mededogen, medevreugde en gelijkmoedigheid.
  • 12:30 – 14:00 lunch
  • 14:00 – 17:00 Het ontwikkelen van de compassie-modus door oefeningen in compassievol motiveren, aandacht geven, voelen, redeneren, verbeelden, spreken en handelen.
Inhoud

Naast het ervaringsgericht verdiepen van mindfulness en compassiebeoefening, komt het volgende aan bod:

  • Het valideren van pijn en lijden.
  • Het evolutionaire perspectief: hoe ons brein en organisme is geëvolueerd om ons te helpen overleven.
  • Inzicht in de drie centrale emotieregulatiesystemen, het gevaar-, jaag- en zorg/kalmeringssysteem.
  • Tend & befriend: een vierde reactie op stress, naast fight, flight & freeze.
  • Bestanddelen van zelf-compassie en antidota tegen zelfhaat, zelfisolatie & over-identificatie: respectievelijk self-kindness, common humanity & mindfulness.
  • Hoe de emotieregulatiesystemen uit balans kunnen raken door invloeden van buitenaf, maar ook van binnenuit, bijvoorbeeld door schaamte, zelfkritiek en ‘de innerlijke criticus’.
  • Hoe mentale voorstellingen de emotieregulatiesystemen kunnen beïnvloeden en hoe training in compassie en de ontwikkeling van een ‘innerlijke helper’ de balans helpen herstellen.
  • Het ontwikkelen van de compassie-modus door oefeningen in compassievol motiveren, aandacht geven, voelen, redeneren, verbeelden, spreken en handelen.
  • Wat bijdraagt aan geluk en de Vier Levensvrienden: vriendelijkheid, mededogen, medevreugde en gelijkmoedigheid.


Bekijk andere activiteiten: